Met het onthullen van een levensgroot bouwbord is woensdagmiddag het startschot gegeven voor de bouw van de nieuwe busremise in Breda. De provincie Noord-Brabant en combinatie Van der Ven - KWS gaan er samen aan de slag voor een groene locatie die plek biedt aan wel 180 elektrische bussen. De oplevering staat gepland voor begin 2025.
Het busstation in Breda is het kloppend hart van het busvervoer in West-Brabant. Om de verwachtte groei van het openbaar vervoer in de toekomst op te kunnen vangen, gaf de provincie de opdracht voor de bouw van de nieuwe, ruimere busremise. Die is straks geschikt voor het laden en stallen van met name elektrische bussen. Daarmee levert deze remise een belangrijke bijdrage aan de ambities van de provincie om het OV-materiaal te verduurzamen.
De combinatie draagt bij aan de provinciale doelstelling van zero-emissie in het openbaar vervoer en integreert diverse duurzame elementen in het project. Een innovatief Solar-Eis systeem voor het genereren van warmte en koude voor het klimaatsysteem van het gebouw. Dit systeem draagt bij aan energie-efficiëntie en minimaliseert het gebruik van traditionele verwarmings- en koelsystemen. De toepassing van basalt als wapening in de brandmuren in plaats van wapeningsstaal. Daarnaast zorgt het grasdak voor natuurlijke isolatie en waterafvoer.
‘De combinatie KWS – Van der Ven is trots om een bijdrage te kunnen leveren aan de realisatie van de duurzame busremise. Door de inzet van ons emissieloze materieel zorgen we voor een flinke reductie van de totale uitstoot. Daarnaast creëren we waardebehoud van het project in de toekomst door het project op te leveren met een materialenpaspoort. Zo werken we samen aan een duurzame morgen.’
Jan Pols, vestigingsdirecteur KWS Infra Roosendaal – Sas van Gent
KWS en Van der Ven combineren hun inspanningen om duurzaamheid te waarborgen tijdens de bouwfase. Ze monitoren en rapporteren verschillende duurzaamheidsaspecten in een overzichtelijk dashboard, waaronder:
- CO2-uitstoot: Door het gebruik van elektrisch materieel en HVO-100 brandstof wordt de CO2-uitstoot geminimaliseerd.
- Stikstofuitstoot: Het gebruik van materieel met stage 4 en stage 5 motoren, uitgerust met NoNOx filters, vermindert de stikstofuitstoot met 90-95%.
- Circulariteit: De circulariteit van gebruikte materialen wordt bijgehouden, wat essentieel is voor een duurzaam bouwproces en hergebruik van materialen.
Het is gelukt om alle wensen te vertalen in een geweldig ontwerp. Dit wordt de meest duurzame busremise en ook de meest ecologisch vriendelijke busremise van Nederland. Een heel efficiënt ontwerp, neergezet door een winnend team. We kijken er nu al naar uit om hier samen met een tevreden provincie begin 2025 weer te staan om het glas te heffen op de opening.
Huibert van der Ven, Directeur Van der Ven
De provincie is initiatiefnemer van de nieuwe remise en koopt nu een strategisch gelegen stuk grond van zo’n 4 hectare. Op deze plek realiseert KWS samen met Van der Ven een gebouw met een wasstraat, kantoren, kantine en plek voor onderhoud aan de bussen. Dat gebouw neemt een kleine 10% in van de ruimte op het perceel. De rest van het terrein is bedoeld voor het stallen van de bussen. De ambitie is om op termijn ongeveer 180 elektrische bussen in Breda en omgeving te kunnen inzetten en dus in de remise te kunnen stallen.
‘Vandaag is een belangrijke dag voor het openbaar vervoer in Brabant’. ‘Om Brabant in beweging te houden, is groen, duurzaam en aantrekkelijk ov onmisbaar. Als opdrachtgever voor deze busremise geven we hier als provincie het goede voorbeeld. We werken met veel natuurlijke materialen, er komt 15 meter ecozone rondom de remise en er groeien straks struiken en kruiden op het dak.’
Stijn Smeulders, Gedeputeerde mobiliteit