Nederland veilig en droog houden. Dat is het doel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma, waarin ruim 1.500 kilometer aan dijken wordt versterkt. Een van die dijken is de Rijnkade in Arnhem. Deze dijkversterking is in handen van bouwcombinatie SAMEN, een samenwerking tussen Van der Ven, Ballast Nedam en Hakkers. In opdracht van Waterschap Rijn en IJssel en gemeente Arnhem zorgen we ervoor dat de Rijnkade weer 100 jaar meekan.
De Rijnkade is een dijk die moet worden aangepast om te kunnen voldoen aan de toekomstige klimaat- en hoogwaterscenario’s. De kade wordt veiliger en er komt meer ruimte voor ontmoetingsplekken, horeca en wandelaars. Het schetsontwerp hiervoor is gemaakt samen met bewoners, horeca en andere ondernemers die wonen en werken op de Rijnkade.
Elektrisch bouwmaterieel
Nagenoeg al het bouwmaterieel dat we op de bouwplaats gebruiken is volledig elektrisch. En ook de knijperauto die de materialen vanaf de landhub naar de kade brengt, is elektrisch. Dit zorgt voor minder CO2-uitstoot én minder geluidsoverlast.
Doordat we midden in de stad aan het werk zijn, hebben we te maken met extra uitdagingen op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid. Daarom pakken we eerst de lage kade en keermuur aan. Daarna volgt de hoge kade en dat doen we in kleine stukjes. Zo hebben de omwonenden zo min mogelijk last van de werkzaamheden.
Transport via het water
Bijna al het betonwerk voeren we aan via het water vanuit onze waterhub. Dat scheelt een hoop transportbewegingen door de Arnhemse binnenstad. We hebben ook een landhub, waar bijvoorbeeld de rioolputten, rioolbuizen en straatstenen vandaan komen. Vanuit deze landhub vertrekken we altijd met een volle vrachtwagen, zodat we zo min mogelijk op en neer hoeven te rijden.
Prefab betonwerk
Het prefab betonwerk kan meteen vanaf het water op de kade worden gemonteerd. We hoeven dus ter plekke bijna geen beton te storten. Daardoor kunnen we de opdracht sneller en schoner uitvoeren. Ook het hergebruik van bestaande materialen speelt een grote rol. Zo gaan we de stenen, de basaltbekleding van de huidige kering en ongeveer 5.500 kuub aan zand hergebruiken. Als alles volgens plan verloopt, is de Arnhemse Rijnkade in 2025 weer helemaal klaar voor de toekomst.